Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Jak si vytvořit zdravý vztah k jídlu a pohybu? Zkuste si osvojit několik jednoduchých návyků

Info ikona
Happy woman

Jíst zdravě, dostatečně cvičit a zkrátka cítit se dobře ve svém těle. To jsou často naše zbožná přání, která se nám přes veškerou snahu nedaří splnit. Přitom je to celkem jednoduché. Vyzkoušejte těchto šest zdravých návyků, díky kterým budete fit.

Karolína Kopecká | 28. 01. 2021

Ze všeho nejdřív si pojďme ujasnit, co znamená být fit či v dobré kondici. Zapomeňte na všechna vysportovaná těla z časopisů, billboardů a reklam, tento pojem je totiž zcela individuální a neexistují k němu žádné tabulky. Představujte si, že to je nejzdravější a nejspokojenější verze vašeho já. Být ve formě není číslo na váze, nejsou to ani vyrýsované svaly na břiše, je to vnitřní pocit těla i mysli. Cítit se fit a spokojeni můžete i s pár neškodnými kily navíc (mimochodem, kdo určuje, že jsou tam navíc?). Pojďme si osvojit několik zdravých a zároveň jednoduchých návyků, které nám pomohou cítit se dobře, vytvořit si zdravý vztah k jídlu a navíc z toho všeho mít radost.

Najděte si ve cvičení radost

Někdo se s láskou ke sportu a pohybu narodil, někdo si ji během života musí vybudovat. Řadíte se spíš do druhé skupiny? Vítejte v klubu. Nezbývá nám nic jiného než si ve cvičení najít něco pozitivního, něco, co nám bude dělat radost a nebude to jen vidina vyrýsovaného těla a shozených pár kil. Cvičte jógu, protože si během ní pročistíte hlavu, nastavte si vaši pravidelnou cvičící rutinu, protože vám to do chaotických dnů vnese trochu řádu a stability, zamilujte si barre ballet, protože jste vždycky chtěla být baletka, běhejte, protože je to jediná chvilka, kdy si v klidu můžete poslechnout váš oblíbený podcast. Zkrátka hýbejte se, protože chcete a ne protože musíte.

Přemýšlejte nad tím, co byste měli jíst, místo toho, co jíst nesmíte

Při držení diet máme v hlavě automaticky nastaveno, že určitá jídla jsou pro nás tabu. Vyhýbáme se tukům, sacharidům, bílému cukru a všem potravinám, které v tu chvíli považujeme za nepřítele naší štíhlé linie. Zkuste na tohle všechno zapomenout a podívat se na to z druhé strany. Zakázané ovoce chutná nejlépe, a tak když něco nesmíme, jako naschvál to nemůžeme vypustit z hlavy. Začněte se proto místo toho soustředit na to, co byste měli jíst. Více čerstvé zeleniny, ovoce, luštěnin apod. Takto si vytvoříte mnohem zdravější vztah k jídlu než kdybyste si něco neustále odpírali. A tu pizzu, na kterou se vám už dlouho sbíhají sliny, si jednou za čas klidně dejte!

Neustále v pohybu

Ženy, které jsou v dobré kondici, nelimitují aktivní pohyb pouze na tělocvičnu či jejich pravidelnou cvičicí hodinku. Snaží se hýbat přirozeně po celý den. Zkuste to také, a to i když máte sedavé zaměstnání v kanceláři či v aktuální situaci nevytahujete paty z homeoffice. Po cestě do práce můžete vystoupit o zastávku dřív a dojít zbývající vzdálenost pěšky, choďte častěji na procházky se psem – pokud máte aktivního chlupáče, jistě vám za to poděkuje a jestli spíš gaučáka, za tuto radu nás bude proklínat a tímto se mu omlouváme.

V kancelářích se také čím dál víc rozšiřuje trend pracovních stolů, u kterých se stojí. Podle výzkumu to podporuje produktivitu a vy si tím prodloužíte svou aktivní chvilku. Hýbejte se, co vám čas dovolí, vaše tělo vám za to bude vděčné.

Lazy dog Unsplash

Odpočívejte

Ať už chcete zhubnout, dostat se do kondice nebo zkrátka jen zůstat fit, svého cíle nikdy nedosáhnete pokud se nenaučíte odpočívat. Spousta z nás si myslí, že ve svém snažení nesmíme polevit a makat do morku kostí. To jsme ale na omylu. Klíčem ke zdraví je rovnováha, nikoli urputnost a neústupnost. Stejně tak, jako vaše tělo potřebuje pohyb, vyžaduje i dostatečný odpočinek. Napusťte si např. horkou voňavou vanu, uvolněte svaly a uklidněte mysl. Důležitý je také dostatečný spánek. Je to jedna z nejlepších věcí, které pro své tělo můžete udělat. Spát. To nemůže být tak těžké, co myslíte?

Jezte do polosyta a pijte do polopita

Držení diet v nás zanechalo několik nezdravých návyků. Zdravý životní styl si kvůli tomu spojujeme např. s tím, že máme málo jíst. Pravdou ale je, že naše tělo bychom rozhodně neměli nechat hladovět. Přestaňte jídlo považovat za svého nepřítele. Naopak k němu přistupujte jako k palivu, které potřebujete ke správnému fungování. Auto bez benzínu také nikam nepojede. Proto je důležité dostatečně jíst. Nejlépe tak, abyste neměli po jídle hned hlad, proto by váš jídelníček měl být dostatečně vyvážený, aby vám dodal všechny potřebné živiny. Mnoho žen, které se rozhodly navštívit nutriční specialisty a nechaly si od nich vytvořit jídelníček, bylo překvapeno, že mají za den sníst mnohem více jídla než byly zvyklé. A to dokonce i při redukčních dietách.

Žádný extrém není zdravý, a proto samozřejmě platí, že byste se neměli ani zbytečně přejídat. Zkuste jíst vědomě, to znamená soustředit se na každé sousto, nekoukat do telefonu a nejlépe si ani nepovídat s ostatními. Pomaleji žvýkejte a poslouchejte své tělo, které vám samo řekne, kdy je plné. Všichni máme z dětství zakořeněno, že dokud jídlo nesníme, nesmíme vstát od stolu. Pokud jste ale už dostatečně nasyceni, neměli byste se přemlouvat, abyste všechno snědli.

Hydratujte

Asi ta nezákladnější rada a zároveň jedna z těch nejzásadnějších. Voda je životní síla, která pomáhá fungovat všem našim orgánům. Lidské tělo je tvořeno až 60 % vody, proto v případě, že chceme být fit, bychom neměli v žádném případě zapomínat na náš pitný režim. A pokud s tím máte problém, zde v článku najdete čtyři způsoby, které vám pomůžou denně vypít doporučený příjem tekutin.

Související články